para BLOGGERIANs

inilah AKU !!

My photo
Assalamualaikum w.b.t kepada semua AKU 'Bloggerians' dan juga kepada sesiapa yg 'melintas' di blog AKU. Keep it short: AKU minat ngan KOREA, Anime, makanan, tonton televisyen, warna UNGU, tido dalam kelas and AKU minat gak snap pix + edit tp bese2 jelah. SEKIAN~

Saturday, February 26, 2011

'CLICHE' Dialog Drama in N9 dialect.

        Malam yang sojuk laie aman damai di Molimau Utagho (Merlimau Utara) ini monyaksikan ompek dari onam housemate tongah khusyuk menonton slot cerekarama di TV3 iaitu, MESEJ TERAKHIR, lakonan aktres wanita cantik, Rito Rudaini (rita) bergandingan b'samo Tiz Zaqyah. Ompek orang tuh todiri daripado si Salwa, Ce ah, Ani dan AKU gak.. Sobonar eh, AKU pon x sangko yg AKU buleh join tonton cerekarama plak ngan dorang2.. maklumlah, AKU mmg x masok ngan drama2 Melayu nih. Ontah apo hangin AKU malam nih nak melayan drama Melayu. So, AKU pon layan kan yolah~


        Sambil layan drama tuh, AKU ngan si Salwa dan Ce ah makan makanan yg kitorang tompah dari MU Corner. AKU order mee goreng basah tambah lak dongan tolo mato lombu. Perhhh ! memang x masok ngan selegho AKU langsung menu tuh.. buek mombazir RM5.60 AKU yo, hoho.. Salwa yo yang dapek melunaskan semuo makanan eh, walhal AKU dongan Ce ah tak dapek nak m'abes kan makanan kitorang. bukan maksod AKU nak mombazir tapi memang AKU x ley nak in ngan mee tuh, mmg AKU TIDAK AKAN order laie mee goreng basah sobagai makan malam AKU. sorik den ~


        Masok balek bab dramo Melayu.. sodang AKU tengok cito tuh, sampai la scene-scene yang amatlah cliche dalam cito2 Melayu nih iaitu scene jiwang. Yo, den tau bukan stakat cito melayu yo ado scene jiwang2 nih. cito korea, cino, jopun, meksiko dan sowaktu dongan nyo pon ado gak jiwang2 tapi tuh den leh tahan laie.. cumo eh kalo cito melayu, memang x dapek den nak tahan kalo jiwang eh.. bodiri bulu roma den nih ha..den pon x tau napo ley jadi cmnih.. AKU dapek la tangkap sikit-sikit dialog eh tok di kongsi kan ngn korang2 time AKU tongah tonton drama tuh.. lobih kurang camni lah bunyik eh..

* * * * * * * * * * * *

Perempuan : sampai bila awak nak tunggu?

Lelaki : sampai saya tengok awak keluar dari restoran nih dengan lelaki tu. Sampai saya nampak awak keluar, dan saya cakap 'Penatnya~'

Perempuan : kenapa awak buat macam ni?

Lelaki : Sebab awak penting dalam hidup saya. Saya sedar yang awak amat penting dalam hidup saya lepas saya kehilangan awak.


* * * * * * * * * * * *

        Aih...~ mesti korang pikir "erkk, ni pon jiwang ker..???". AKU x pedulik ! bagi AKU mmg da cukup jiwang dah, x masok dongan muzik lato belakang eh laie.. AKU just tosongeh yo time scene nih.. banyak laie dialog2 cliche yang ley monyobabkan bulu roma AKU bodiri. Contoh eh: 

Dialog A : awak adalah perkara terbaik yang pernah terjadi dalam hidup saya.
Dialog B : saya tak boleh hidup tanpa awak.
Dialog C : saya tak keruan jika awak tiada di sisi saya.


        Arhhhh..!! X tahan AKU deh walaupun i'm just typing these words out. yolah, sambil kito monaip ayat2 nih sumo kito kan b'monolog dalam ati kito.. x bley blah derrrr...~ AKU x nafikan ado gak cito omputih dan cito-cito laen guno dialog2 cliche nih, tapi macam yg AKU cakap kn awal2 tadi.. Cito laen AKU ley tahan laie kalo tonton eh..bezo eh cumo kalo dialog tuh dari drama Melayu ataupon filem Melayu.. maap la, AKU x boniat langsung nak m'diskriminasikan cito2 tompatan kito. AKU support industri kito, AKU support artis2 kito.. AKU suko kek Sam, Farid Kamil, Aziz Satar, Aida Aris, Jue Aziz dan bomacam-macam laie la..cumo AKU x ley tahan atau dongan kato laen eh AKU goli kalo dongar dialog2 jiwang cliche ni..


        Mungkin ini disobabkan dalam ati AKU tidak ada taman. Mungkin juga kerano AKU bukanlah wanita yang jiwang..statement~ AKU boleh trimo kalo dialog2 cliche ni ado dalam cito omputih, jopun, korea, cino dan sobagainyo lah..tapi tidak dalam drama Melayu.. 


        Sekian sajo takat ni penaipan karangan AKU. nanti AKU nak buek entry pasal Ohn Joo Wan ! AKU terus suko kek dio time AKU tengok cito korea b'tajok My Mighty Princess. Handsome dan sangat kiut siot !! hahaha.. 




p/s: AKU TIDAK MENDISKRIMINASIKAN INDUSTRI TEMPATAN




2 comments:

  1. aku tak bleh hidop kalau hang takdak. harharhar

    ReplyDelete
  2. haha!! ayat camtu lebih best !! br sempoi..~ x da r cheq geli sangat...

    ReplyDelete